اتاق فرار هابازیعمومی

اتاق فرار یا اسکیپ روم چیست؟

حتما تا به حال اسم اتاق فرار یا اسکیپ روم (Escape Room) به گوشتان خورده است. امروزه این بازی به عنوان یکی از هیجان‌انگیز‌ترین تفریحات در نظر گرفته می‌شود که طرفداران بسیار زیادی دارد. این تفریح گروهی، به عنوان یکی از سرگرمی‌های فکری با هیجان بسیار بالا در نظر گرفته می‌شود که افراد می‌توانند در آن حسی از لذت و هیجان را تجربه کنند. در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با اتاق فرار، با نکاتی که باید درباره آن بدانید، آشنا شوید.

اتاق فرار چیست؟

اتاق فرار که با نام اسکیپ روم نیز شاخته می‌شود، در واقع یک بازی گروهی، معمایی و فکری است که در آن افراد با تشکیل دادن یک تیم ۴ الی ۱۰ نفره بازی را شروع می‌کنند. اعضای تیم در این بازی موظف‌اند قبل از تمام شدن زمان بازی، معماهای موجود در اتاق فرار را حل کنند تا بتوانند از آن خارج شوند.

اعضای تیم تشکیل شده در بازی اسکیپ روم در واقع علاوه بر حل معماهای پیش روی خود، با کمک کار تیمی روند بازی را در پیش می‌گیرند. مدت زمان در نظر گرفته شده در این بازی معمولا ۶۰ الی ۹۰ دقیقه است که این زمان می‌تواند با توجه به ژانر اتاق فرار و توانایی افراد یک تیم در حل معما، متفاوت باشد.

به طور کلی ماهیت این بازی بر پایه حل معماهای مختلف و کار تیمی است که امروزه در ایران نیز طرفداران زیادی دارد. در حال حاضر رنج سنی در نظر گرفته شده اتاق فرار در تهران و دیگر شهرهای ایران، ۱۴ الی ۶۰ سال است که در این میان بیشترین افراد علاقه‌مند به این بازی در رنج سنی ۱۶ الی ۳۵ سال جای می‌گیرند. در ادامه انواع اتاق فرار و سناریو‌های متفاوت آن را به شما معرفی می‌کنیم.

اتاق فرار چیست؟

اسکیپ روم از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

پس از پرسش به این سوال که اتاق فرار چیست؟ لازم است تا با بخش‌های متفاوت این بازی جذاب بیشتر آشنا شوید.

همان طور که در موارد پیشین عنوان شد، اتاق فرار به عنوان یک بازی گروهی شناخته می‌شود که لازمه‌ی فرار از آن، جستجو برای حل معماهای پیش رو است تا در نهایت افراد تیم بتوانند از یک اتاق فرار معمایی، زندان و یا محیطی مخوف نجات پیدا کنند. بر این اساس، تمامی اتاق‌های فرار از چند بخش اصلی ساخته می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • سناریو
  • محیط بازی (اتاق یا زندان)
  • گروه بازیکنان
  • مدیر یا گیم مستر

توجه داشته باشید که تمامی حس‌ و هیجان‌های ایجاد شده در این بازی، با پخش موسیقی در زمان مناسب و یا ایجاد صداهای دلهره‌آور به بازیکنان القا می‌شود تا استرس و هیجان افراد در طول بازی افزایش پیدا کند.

سناریوی اتاق فرار چیست؟

بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های اتاق فرار، سناریوی آن است. در نتیجه اگر سناریوی در نظر گرفته شده برای یک اتاق فرار هماهنگ با طراحی و عناصر به کار رفته در آن باشد، افراد شرکت کننده در این بازی نهایت لذت و هیجان را در این بازی تجربه خواهند کرد.

بنابراین پیش از انتخاب اتاق فرار و شروع بازی، حتما در انتخاب سناریو دقت داشته باشید تا جذاب‌ترین سناریو را مطابق با سلیقه خود و هم‌گروهی‌هایتان برای بازی انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که این بازی شامل سناریو‌های بسیار متفاوتی می‌شود که شامل اتاق فرار ترسناک، فانتری، جنایی، کارگاهی و…، می‌شود. افراد پیش از ورود به بازی می‌توانند ژانر مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کرده تا از بازی نهایت لذت را ببرند. در این میان ژانر اتاق فرار معمایی و ترسناک به عنوان محبوب‌ترین ژانر‌های اتاق فرار شناخته شده‌اند.

انواع اتاق فرار یا اسکیپ روم

هدف اصلی تمام اتاق‌ فرار‌های طراحی شده، دسترسی به جواب معماها توسط افراد یک تیم برای فرار از اتاق بازی است. در این میان، تفاوت عمده‌ی هر یک از اتاق‌های فرار، سناریوی به کار رفته در آن‌ها است که نشان‌دهنده‌ی ژانر این بازی است. برای مثال اتاق فرار بازماندگان نمونه‌ای از یک اسکیپ روم ترسناک است که حسی از ترس، استرس و هیجان را به اعضای تیم شرکت‌کننده منتقل می‌کند. البته نوعی دیگری از اتاق فرار‌ نیز وجود دارد که ضمن داشتن سناریو ماجراجویانه، احساس هیجان و استرس کمتری در آن‌ ایجاد می‌شود.

انواع اتاق فرار

گیم مستر کیست؟

یکی از پر‌کاربرد‌ترین کلماتی که در بازی اتاق فرار به کار می‌رود، عبارت گیم مستر است. توجه داشته باشید که از زمان حضور افراد در داخل اتاق‌های بازی، شخصی با نام گیم مستر مسئولیت نظارت و مدیریت بازی آن‌ها را بر عهده خواهد داشت.

برای شروع، افراد شرکت کننده با استفاده از یک فیلم ضبط شده و یا توضیحات گیم مستر، از تمامی قوانین بازی آشنا خواهند شد. در ادامه سناریو بازی و هدف نهایی آن برای افراد تیم مورد نظر توضیح داده می‌شود.

در نهایت شخص گیم مستر پس از شروع بازی وارد اتاق فرمان شده و ادامه‌ی بازی را از آنجا دنبال می‌کند. توجه داشته باشید که تمامی صداها در اتاق فرار توسط گیم مستر شنیده می‌شود تا در صورتی که افراد نیاز به راهنمایی بیشتر داشته باشند، از طریق راه‌های ارتباطی به آن‌ها کمک شود. تسلط کافی گیم مستر و راهنمایی‌های او در بازی، باعث می‌شود تا افراد هیجان و لذتی بیشتر را در بازی تجربه کنند.

قوانین اتاق فرار چیست؟

اسکیپ روم نیز همانند همه‌ی بازی‌های دیگر شامل قوانین به خصوصی است که رعایت کردن آن برای تمامی اعضای تیم‌ شرکت‌کننده الزامی است. در ادامه می‌گوییم قوانین اتاق فرار چیست:

  • مدت زمان تعیین شده در این بازی ۶۰ الی ۹۰ دقیقه در نظر گرفته شده است. در نتیجه تمامی افراد برای فرار از اتاق، باید در این بازه‌ی زمانی جواب معما‌ها را پیدا کنند.
  • بازی اتاق فرار به عنوان یک بازی گروهی در نظر گرفته می‌شود که براساس سناریوی تعیین شده برای هر کدام، تعداد افراد گروه باید بین ۴ الی ۸ نفر باشند.
  • در مواردی از انواع این بازی، محدودیت‌های سنی با توجه به نوع ژانر در نظر گرفته می‌شود.
  • برای دستیابی به پاسخ سوال‌ها و حل معما‌ها در این بازی، افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیتی جواب سوال‌ها را پیدا کنند. بهره‌گیری از خلاقیت در این بازی به عنوان یکی از بهترین راه‌های حل معما و فرار از اتاق در نظر گرفته می‌شود.
  • توصیه می‌شود خانم‌های باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، صرع و موارد دیگر، از شرکت در این بازی خودداری کنند.
  • به یاد داشته باشید که انصراف یکی از اعضای تیم، پیش از اتمام بازی به منزله‌ی پایان بازی برای تمامی افراد شرکت‌کننده در نظر گرفته می‌شود.

مهم‌ترین نکاتی که باید در اتاق فرار باید رعایت کنیم

تا اینجا گفتیم اتاق فرار چیست و انواع و قوانین آن را معرفی کردیم. حال نوبت آن می‌رسد که با چندین نکته برای موفقیت در این بازی آشنا شوید. به طور کلی حضور در اتاق فرار ضمن تاثیر بسیار مثبت بر روی افراد برای تقویت خلاقیت خود، باعث می‌شود تا شرکت‌کنندگان زمانی شاد و هیجانی را در بازی تجربه کنند تا بتوانند در نهایت بازی لذت‌بخشی داشته باشند. اما پیش از شروع بازی بهتر است چند نکته‌ی مهم را در نظر بگیرید:

  • در صورتی که افراد در هر مرحله از اتاق فرار نتوانند به بازی ادامه دهند، کافی است از گیم مستر درخواست کنند تا درب اتاق را باز کرده و به بازی تمامی افراد گروه خاتمه دهد. بنابراین در انتخاب افراد گروه توجه داشته باشید تا تمامی اعضای گروه بتوانند میزانی از ترس و یا هیجان را تحمل کنند.
  • همکاری اعضای گروه، یکی از مهم‌ترین موارد برای حل سریع معماها در نظر گرفته می‌شود. بنابراین علاوه بر تقویت روحیه‌ی همکاریتان در گروه، تا حد امکان به اعضای تیم خود روحیه بدهید تا به پاسخ سوال‌ها دسترسی پیدا کنید.
  • پیش از شروع بازی حتما به صحبت‌های گیم مستر دقت کنید تا از تمامی قوانین بازی به طور کامل مطمئن شوید تا اختلالی در روند بازی پیش نیاید.
  • در نهایت سعی کنید لحظاتی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز را در طی روند بازی تجربه کنید تا حسی از شور و هیجان را در خود احساس کنید.

سخن پایانی

امیدواریم با خواندن این مطلب به طور کامل درک کرده باشید که اتاق فرار چیست. حال اگر به شرکت در یکی از این اسکیپ روم‌های جذاب علاقه دارید، کافی است یک تیم تشکیل داده و با توجه به سلیقه‌ی اعضای آن، اتاق فرار دلخواه خود را از لیست اتاق فرارهای موجود در ایران اسکیپ انتخاب کنید. همچنین در نظر داشته باشید که هر یک از اتاق های فرار دارای درجه سختی و تم‌ها متفاوتی هستند که افراد می‌توانند آن را تجربه کنند. در صورتی که برای اولین بار این بازی جذاب را امتحان می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا اتاق فرار با درجه سختی پایینتری را انتخاب کنید.
در صورتی که شما نیز تا به حال این تفریح هیجان‌انگیز و جذاب را تجربه کرده‌اید، نظرات خود را با ما و خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا