اتاق فرار ها

شگفتی‌های اتاق فرار: مزیت در کنار ترس

جذب روزانه مخاطبین اتاق های فرار بعد از توسعه این تفریح ثابت کرد که این بازی ها نه تنها به بهبود عملکرد مغز برای حل معما کمک میکنند بلکه مزیتهای آن چیزی فراتر از یک تفریح معمولی است.

چقدر اتاق‌های فرار می‌توانند مفید باشند؟ آیا در کنار تجربه ترس و هیجان، این تفریح مزیت هم دارد؟

اتاق‌های فرار بسیار جذاب و هیجان‌انگیز برای همه سنین هستند. آنها تجربه‌ای منحصر به فرد برای مخاطبین  خود فراهم می‌کنند. یک چالش برای شرکت‌کنندگان که به صورت تیمی فکر کنند، با یکدیگر همکاری کنند و پازل‌ها و معماها را حل کنند تا در یک مدت زمان مشخص فرار کنند. این سطح بالای اشتیاق و تعامل، منجر به افزایش محبوبیت اتاق‌های فرار شده است.

علاوه بر این، انواع موضوعات و داستان‌ها در اتاق‌های فرار به جذابیت آنها می افزاید؛ زیرا شرکت‌کنندگان می‌توانند یک اتاق را انتخاب کنند که با علایق و ترجیحات آن‌ها همخوانی داشته باشد. از ترس و ماجراجویی تا رازآلود و علمی، گستره‌ای وسیع از گزینه‌ها برای پاسخگویی به سلیقه‌های مختلف وجود دارد.

اتاق‌های فرار نقش مهمی در جوامع امروزی دارند و از اهمیت‌ زیادی برخوردارند. به طوری که علاقمندان زیادی هر روزه به ساخت این بازی ها و یا تجربه آن ها روی می آورند. این تفریح مزایایی هم برای سازندگان و هم برای بازیکنان خود دارد. برخی از این مزیت ها عبارتند از:

1. تقویت کار تیمی، تعامل و ارتباط بهتر: متاسفانه، در زندگی واقعی، همیشه احتمال وقوع اشتباهات ارتباطی بزرگ بین افراد مختلف وجود دارد، مثلاً در محل کار عدم ارتباط با همکاران تحمل فضا را سختتر و محیط را خسته کننده تر می کند. اینجاست که اتاق فرار جادو میکند. یک بازی می‌تواند فرصت ایده‌آلی برای یک گروه از دوستان یا همکاران برای پیدا کردن راه‌حلی برای ارتباط بهتر به همراه آورد. وقتی یک گروه از افراد برای حل یک مشکل از هم کمک می گیرند به موفقیت نزدیکتر می شوند. طبیعت انسان اجتماعی بودن است و تفریحی اجتماعی‌تر از یک اتاق فرار وجود ندارد.

همکاری برای حل یک معما و فرار از اتاق در یک محدوده زمانی بسیار جذاب است. به همین دلیل ارتباط و کار تیمی حایز اهمیت می شود. شرکت در یک اتاق فرار ممکن است حتی روابط بین کسانی که اصلاً یکدیگر را نمی‌شناسند هم بهبود بخشد. این بهترین راه برای بهتر شناختن یکدیگر است. بازیساز از طریق جذب نیروی کار و نیز به واسطه بازی خود با افراد زیادی آشنا می شود. این آشنایی حتی برای روانشناسی شخصیت ها هم برای اجرای بهتر بازی خود به او کمک میکند. همچنین به واسطه اتاق فرار چند نفر که اصلاٌ یکدیگر را نمی شناختند، با هم آشنا می شوند و بازی می کنند و دایره دوستان خود را گسترش می دهند.

escape rooms team building

2. افزایش قدرت حل معما: در مورد حل مسئله صحبت کردیم، هیچ چیز بهتر از یک اتاق فرار نمی‌تواند کمک کند. اولاً، وقتی شما تحت فشار محدودیت زمانی قرار بگیرید، این امر باعث می‌شود برای حل معما، فسفر بیشتری بسوزانید و به طور موثرتری آن را حل کنید. نه تنها این، بلکه اتاق‌های فرار همیشه معماهای مختلفی برای حل کردن دارند که باعث می‌شود شما انرژی بیشتری داشته باشید و مغزتان بیشتر درگیر شود. در نتیجه تجربه اتاق های بیشتر، چالش معمایی بیشتر در نهایت افزایش اعتماد بنفس… !

در اتاق فرار مهارت‌های تحلیلی شما به طور مداوم در چالش است، و این مهارت‌ها می‌توانند خارج از اتاق فرار هم به درد شما بخورند. حتی کمک می کند که ساخت یک معما به ذهن شما هم خطور کند.

5

3. افزایش بهره‌وری، تقویت هوش و حافظه: ما وقتی بزرگتر می‌شویم قدرت حافظه مان کمتر می‌شود. شرکت‌کنندگان در اتاق‌ فرار با حل معما و مسائل مختلف روبرو می‌شوند که می‌تواند به تقویت مهارت‌های حل مسئله و یافتن استدلال مناسب برای آن‌ها کمک کند. معماها و چالش‌ها می‌توانند راهی عالی‌ برای تازه نگه داشتن ذهن شما با افزایش قابلیت بهره‌وری باشند.

بسیاری از اتاق‌های فرار این ویژگی را دارند و به دلیل اینکه تنوع معما؛ یادگیری چیزها بسیار جذاب‌تر خواهد بود و می‌تواند به طور عالی در افزایش ظرفیت و طول عمر حافظه و نیز سلامت آن به شما کمک کند.

این امر مطمئناً به شما در اتاقهای فرار بعدی کمک خواهد کرد و می‌توانید از حافظه بهبود یافته خود در زندگی روزمره به همان اندازه که می‌توانید استفاده کنید.

33

 4. ایجاد خاطرات: اتاق‌های فرار یک فرصت عالی برای ایجاد خاطرات خاص و دوامدار برای دوستان، خانواده و همکاران فراهم می‌کنند. تجربه‌ی موفقیت یا حتی شکست در یک اتاق فرار می‌تواند یک خاطره‌ی جالب برای شرکت‌کنندگان باشد. غیر ممکن است بعد از تجربه یک بازی جذاب، شما و تیمتان تا مدتها راجع به آن صحبت نکنید، آن هم با هیجان…!

5. افزایش هیجان و آدرنالین: اتاق‌های فرار احساس هیجان و آدرنالین را برای شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کنند. فشار زمانی و چالش‌های مختلفی که در حل پازل‌ها وجود دارد، گیم پلی متنوع، وجود هدف و دستیابی به آن در طول بازی، وجود دکور خیره کننده و حتی وجود یک اکتر در طول بازی همه و همه میزان ترشح هورمون های ترس، شادی و هیجان را به طور چشمگیری افزایش می دهند.

6. اتاق‌های فرار می‌توانند به شما کمک کنند تا چیزهای جدید یاد بگیرید: هر اتاق فرار یک داستان بر پایه یک یا ژانر دارد. بر اساس یک داستان جنایی شما کارآگاه یک پرونده قتل می شوید یا در یک بازی راه مقابله با زامبی ها را یاد میگیرید. در جای دیگر راه مقابله با روح تسخیر شده را می آموزید و یا حتی ممکن است ر قالب یک دزد وارد یک بانک برای سرقت شوید. همه اینها بسته به هدف یک بازی در اتاق های فرار امکانپذیر می شود و شما در هر بازی چیزهای جدید یاد میگیرید.

7. کاهش استرس: همان مکانیزم هایی که دوپامین را به مغز انتقال می دهند و به بهبود خلق وخو کمک می کنند، برای کاهش استرس نیز عالی هستند. اتاق فرار یک راه عالی برای فرار از همه چیز برای چند ساعت است. وقتی شما به اتاق فرار می روید، به یک دنیای جذاب خارج از روزمرگی پا می گذارید و می توانید تمامی استرس ها و مشکلات روزمره خود را در این چند ساعت پشت سر بگذارید.

همه این مزیت ها در کنار یک تجربه خوب از بازی به وجود می آیند. تجربه بهتر یک اتاق فرار بستگی به عوامل مختلفی دارد که خیلی می‌توانند تاثیرگذار باشند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  1. داستان: اولین چیزی یک بازیکن اتاق فرار با آن آشنا میشود، داستان یا سناریوی بازی است. یک داستان جذاب و پرماجرا می‌تواند تجربه اتاق فرار را بهبود بخشد. داستان‌ ها می‌توانند بازیکنان را به دنیای بازی جذب کرده و تجربه‌ی اتاق فرار را به یک سفر هیجان‌انگیز تبدیل کنند. طوری که بازیکن خود را در عمق داستان تصور کند و برای فهمیدن انتهای قصه، هیجان داشته باشد.
  2. معماها و چالش‌ها: اساسی ترین و مهمترین بخش اتاق فرار وجود معماست. معماها و چالش‌هایی که در اتاق فرار وجود دارند باید منطبق بر سطح دشواری مناسبی باشند. معماها باید چالشی باشند اما به گونه‌ای طراحی شوند که بازیکنان را به دنبال حل آن‌ها بکشانند. طوریکه بعد از حل آن، پلیر لبخند رضایت بزند و با انرژی بیشتری بازی را ادامه دهد.
  3. طراحی محیط: یکی از عواملی که تاثیرگذاری بالایی دارد، خلق محیط بازی است. دکور یک بازی متناسب با داستان بازی، هربازیکنی را به تحسین وا می دارد، چرا که یک محیط کارشده، کمک بزرگی به روایت داستان میکند و عواملی مثل نورپردازی، صدا و جلوه‌های ویژه در محیط بازی تاثیرگذاری زیادی در القای حس آن بازی دارند.
  4. تعامل: ایجاد فرصت‌های تعاملی بین بازیکنان می‌تواند تجربه را جذاب‌تر کند. مثلاً اعضای تیم می‌توانند برای حل معماها و چالش‌ها با یکدیگر همکاری یا از راهنمایی‌های یکدیگر استفاده کنند. در بعضی بازی ها می توان دادو ستد کرد، در بعضی پرس و جو کرد و در بعضی دیگر برای پیشبرد بازی با اکتر بازی وارد معامله و مکالمه شد.
  5. تنوع: ارائه تنوع در معماها، چالش‌ها، دکور و داستان‌های اتاق فرار می‌تواند تجربه را جذاب‌تر کند. تنوع در عناصر مختلف بازی می‌تواند بازیکنان را به چالش کشانده و احساس تازگی به آن‌ها القا کند.
  6. سطح دشواری: تنظیم سطح دشواری معماها و پازل ها به گونه‌ای که چالشی باشند اما به مرور زمان قابل حل باشند می‌تواند تجربه را بهتر کند.

Interesting view of interior of escape room stylized under chessboard

نتیجه گیری: اتاق فرار را فقط نباید به چشم یک تفریح نگاه کرد بلکه میتوان به عنوان فضایی برای یادگیری چیزهای مختلف، حل مساله و درک و گسترش روابط اجتماعی هم از آن یاد کرد و برای آنکه یک بازی خوب و یک تجربه هیجان انگیز خلق شود عوامل زیادی علاوه بر موارد ذکر شده، درگیر هستند که همه و همه می توانند تاثیر گذار برای ماندن در ذهن پلیرهای طرفدار این تفریح باشند. برای درک بهتر همه اینها و تجربه یک بازی خوب اینجا را کلیک کنید.

برگرفته از سایت: https://aimescape.com/blog/post/8-health-benefits-of-escape-rooms

مشاهده بیشتر

مهسا

در میان این و آن، فرصت شمار امروز را...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا