علمی

فاسمو فوبیا یا ترس از ارواح چیست؟

فاسمو فوبیا یا ترس از ارواح

فوبیا روح (Phasmophobia) به یک ترس شدید از ارواح می‌گویند. افراد مبتلا به این ترس ممکن است بدانند که اضطرابشان پایه و اساس واقعی ندارد، اما نمی‌توانند آن را کنترل کنند؛ حتی ترس زندگی آن‌ها را مختل می‌کند. شاید همه از گوش‌دادن به داستان‌های ارواح یا تماشای فیلم‌های ترسناک بترسند، اما افراد مبتلا به فوبیا روح، این ترس را بیش از دیگران حس می‌کنند. رفتن به یک اتاق فرار ترسناک شاید به شما برای غلبه به این ترس کمک کند.

 

روح هراسی چیست؟

روح هراسی یا فوبیا روح، یکی از انواع فوبیاها است که به ترس شدید و مداوم از ارواح و موجودات ماورا طبیعی اشاره دارد. افراد مبتلا به این بیماری، اغلب از دیدن تصاویر، شنیدن داستان‌ها یا حتی فکرکردن به این موجودات، دچار ترس و اضطراب شدید می‌شوند. این ترس می‌تواند به حدی شدید باشد که زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود که فرد از محیط اجتماعی و فعالیت‌های روزمره خود دوری کند.

علائم روح هراسی

فردی که از روح هراسی رنج می‌برد، در مواجهه با تصاویر یا داستان‌های مرتبط با ارواح یا موجودات ماورا طبیعی، ترس و اضطراب شدیدی را تجربه می‌کند. این موضوع ممکن است با علائم اضطرابی مانند وحشت، نگرانی بیش‌ازحد، خشکی دهان، ناتوانی در حرکت، تنش عضلانی، تهوع، ضربان قلب نامنظم، تعریق، درد در ناحیه شکم و معده و مشکلات خواب مرتبط باشد. علل این بیماری به‌دلیل تجربیات ناخوشایند درگذشته، فرهنگ و تربیت یا مشکلات روانی و اضطرابی باشد.

به‌طور معمول، مبتلایان به روح هراسی، در طول روز تحت تاثیر بی‌خوابی قرار می‌گیرند. این امکان وجود دارد که به‌دلیل ترس از ارواح، نتوانند به‌تنهایی بخوابند یا جایی تنها بمانند. با شرکت در یک اتاق فرار ترسناک می‌توانید یک راه مناسب برای مواجه‌شدن با این ترس و غلبه بر آن بیابید.

ایران اسکیپ

درمان روح هراسی

رفتن به اتاق فرار ترسناک شاید یکی از راه‌های موجود برای درمان روح هراسی در نظر گرفته شود. برای کمک به درمان روح هراسی یا سایر اختلالات اضطرابی، یک سری درمان رسمی و تکنیک‌های خانگی وجود دارند که می‌توانند برای شما مفید باشند.

تمرین تنفس

تکنیک‌های تمدد اعصاب، مانند تمرینات تنفس عمیق، زمانی که شما دچار وحشت می‌شوید، خواهند توانست کمک‌کننده باشند. این امکان را دارید تا با سرگرمی‌های آرام‌بخش مانند کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان تلاش کنید تا توجه خود را به روشی سالم‌تر متمرکز سازید.

مدیتیشن

تکنیک‌های ذهن آگاهی، مانند مدیتیشن، می‌تواند به شما کمک کند تا ذهن و افکار خود را آرام و تنظیم کنید. شما می‌توانید قبل از خواب یک برنامه مدیتیشن را امتحان کنید یا تمرین مدیتیشن داشته باشید. با روزانه فقط پنج دقیقه در هر زمان به سادگی خواهید توانست به آرامش خود دست یابید. در کنار این تمرین‌های موثر، حضور در اتاق فرار ترسناک نیز به حذف ترس‌های کاذب منجر می‌شود.

گروه‌های حمایتی

گروه‌های حمایتی به شما کمک می‌کنند تا با یافتن حمایت و راهنمایی همسالان، مدیریت اضطراب را به‌طور موثرتری یاد بگیرید. به‌خصوص اگر با فاسموفوبیا یا سایر ترس‌های شدید سروکار دارید. در صورت وجود گروهی در منطقه شما، این امکان را دارید تا به یک گروه پشتیبانی محلی بپیوندید یا به‌صورت آنلاین با آنان در تماس باشید.

دارو

درمان با دارو برای فوبیای خاص مانند ترس از روح معمولا به‌عنوان انتخاب درمانی اولیه مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. با این‌حال، برخی از داروهای تجویزشده مانند بتابلوکرها یا داروهای ضد اضطراب احتمال دارد به کاهش ترس شدید در کوتاه مدت کمک کنند. البته پیشنهاد ما به جای استفاده از دارودرمانی، استفاده از تفریحاتی همچون اتاق فرار ترسناک برای رفع اینگونه ترس‌ها است.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT) یک شیوه درمانی رایج برای افراد مبتلا به فوبیای خاص محسوب می‌شود. در این روش، متخصص سلامت روان به فرد مبتلا به فوبیا روح کمک می‌کند تا الگوهای فکری خود را در مورد ارواح و ماورا طبیعی تغییر دهد.

مواجهه درمانی

مواجهه درمانی به‌عنوان بهترین درمان برای فوبیا روح و سایر فوبیاها شناخته می‌شود. در این روش، دکتر یا مشاور، شما را به آرامی با اشیا یا موقعیت‌هایی که باعث ایجاد اضطراب شما می‌شوند، مواجه می‌کند. سپس، با استفاده از فرآیندی به نام “عادت‌سازی”، در حین تمرین تکنیک‌های آرام‌سازی هدایت‌شده، شما با منبع ترس خود مقابله خواهید کرد.

در این میان، رفتن به اتاق فرار ترسناک به همراه دوستان و آشنایان خود و انجام بازی‌های آن می‌تواند شما را به آهستگی با منبع ترستان آشنا سازد.

ایران اسکیپ

رابطه بین روح هراسی و اتاق فرار ترسناک

روح هراسی یکی از اختلالات اضطرابی است که باعث می‌شود حتی زمانی که خطر واقعی وجود ندارد، فرد احساس خطر کند. اسکیپ روم ترسناک بازی است که در آن شرکت‌کنندگان با حل معماها و پیداکردن راه‌حل‌هایی برای فرار از یک اتاق محدود، به چالش کشیده می‌شوند.

با توجه‌به اینکه روح هراسی می‌تواند باعث افزایش استرس و اضطراب شود، برخی افراد به‌دنبال راهی برای کاهش این احساسات خواهند بود. در این موارد، رفتن به اتاق فرار می‌تواند به‌عنوان یک راهکار برای کاهش استرس و اضطراب مورداستفاده قرار گیرد.

با حل معماها و پیداکردن راه‌حل‌هایی برای فرار از اتاق، فرد احساس موفقیت و اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهد داشت که به کاهش روح هراسی و اضطراب کمک می‌کند.

بهترین اتاق‌های فرارهای سبک روحی جنی!

لازم به یادآوری است که عبارت “روحی جنی” فقط یک اصطلاح رایج در بین علاقه‌مندان به اتاق‌ فرار ترسناک در نظر گرفته می‌شود. هیچ اتاق فراری در ژانر “روحی جنی” وجود ندارد، بلکه این عبارت به یک سبک یا تم در بین اتاق‌های فرار اشاره دارد. ژانر اتاق‌های فرار در بسیاری از مواقع، ترسناک و یا دلهره‌آور خواهد بود. در اینجا تعدادی از اتاق‌های فرار با موضوع روحی جنی لیست شده است.

  • ارتش اجنه/ تهرانپارس
  • نگهبان مرگ/ تهران
  • شهر گناه/ کرج
  • محتاله/ اصفهان
  • داس خونی/ تهران

جمع‌بندی

روح هراسی یک ترس شدید و شاید غیرمعمول از روح و موجودات ماورا طبیعی خواهد بود. تعدادی راه حل‌های درمانی وجود دارند که انجام بعضی از آنان ساده و برخی دیگر با نظر پزشک و مشاور امکان پذیر است. مواجهه با علل ترس یکی از این درمان‌ها محسوب می‌شود که با رفتن به اتاق فرار ترسناک قابل اجرا خواهد بود. با رفتن به این اتاق‌ها فرد می‌تواند در کنار دوستان، خود را در مواجهه با ارواح حس کند و بر ترس خود غلبه داشته باشد.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا