عمومیاتاق فرار هابازی

چگونه اتاق فرار مورد علاقه خود را انتخاب کنیم؟

امروزه بازی اتاق فرار به عنوان یکی از پر‌طرفدار‌ترین تفریحات هیجانی شناخته می‌شود که در بین جوانان و دوستداران بازی‌های فکری، دارای محبوبیت خاصی است. شاید تا به حال چندین بار اسم اتاق فرار را شنیده باشید اما نمی‌دانید که اتاق فرار چیست و باید چه ژانری از اتاق فرار را در بین انتخاب‌های متفاوت انتخاب کنید تا بیشترین لذت را از بازی ببرید.
این بازی مهیج به عنوان یک سرگرمی فکری شناخته می‌شود و در طول بازی، افراد شرکت‌کننده با چالش‌های برنامه‌ریزی شده بسیاری روبه‌رو می‌شوند.
اگر شما هم پیش از رزرو اسکیپ روم، می‌خواهید بیشتر با این بازی جذاب آشنا شوید تا در نهایت بهترین اتاق فرار را مطابق با سلیقه خود انتخاب کنید، در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

اتاق فرار چیست؟

حتما تاکنون چندین بار با این صحنه روبه‌رو شده‌اید که افراد در سریال‌ها یا فیلم در تلاش‌ هستند تا از دست قاتلان فرار کنند. در این میان شاید با خود فکر کرده‌اید که اگر شما در جایگاه این افراد بودید چه کاری انجام می‌دادید و یا از چه نقشه‌هایی برای فرار استفاده می‌کردید.
اگر شما نیز علاقه‌مند به تجربه‌‌ی لذت و هیجان در چنین موقعیت‌هایی هستید، حتما پیشنهاد می‌کنیم تا بازی اتاق فرار را تجربه کنید.
به طور کلی اتاق فرار به عنوان یک بازی ماجراجویانه در نظر گرفته می‌شود که شرکت‌کنندگان در این بازی می‌توانند با استفاده از استراتژی‌ها و حل معماهای مختلف، موفق به فرار از اتاق و در نتیجه اتمام بازی شوند.
در نظر داشته باشید که در هر قسمت از بازی اسکیپ روم، معماهای متفاوتی نهفته است که افراد باید در مدت زمان تعیین شده، آن‌ها را پیدا کرده و حل کنند. همچنین این بازی در فضاهای بسیار متفاوتی همچون زندان، کلبه، هتل، رستوران و … طراحی می‌شود که مشخص‌کننده‌ی ژانر این بازی هستند. برای مثال اتاق فرار در اعماق تاریکی به عنوان یکی از اتاق فرار‌های ترسناک و مهیج در نظر گرفته می‌شود که افراد شرکت‌کننده در آن، به عنوان نجات‌دهندگان یک شهر خیالی برای نجات شهر از یک ویروس کشنده تلاش می‌کنند.

اتاق فرار چیست

تاریخچه اتاق فرار

از گذشته تا به امروز، بازی اتاق فرار به عنوان یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌ها در نظر گرفته شده است. به طوری که برای اولین بار این بازی به شکل اتاق فرار تئاتر تعاملی با نام دیگر نخواب در سال ۲۰۰۳، سرگرمی خانواده ۵ wlts در سال ۲۰۰۴، خانه تسخیر شده و …، به مشتاقان این بازی معرفی شد.
پس از آن در سال ۲۰۰۷ اتاق فرار به شکل امروزی توسط فردی ۳۰ ساله به نام تاکائو کاتو در ژاپن شکل گرفت. بازی‌های طراحی شده در این دوره معمولا برگرفته از پازل‌های منظقی و یا توالی‌های ریاضی بود که بعضی از آن‌ها از بازی‌های ویدیویی نیز الهام گرفته شده بود. در نهایت این بازی مهیج در سال ۲۰۱۱ به سنگاپور راه پیدا کرد و تا سال ۲۰۱۵، تقریبا بیش از ۵۰ نوع از آن ایجاد شده بود. طبق بررسی‌ها تا سال ۲۰۱۷ بیشتر از ۸۰۰۰ اتاق فرار در سراسر جهان شکل گرفت که تا به امروز نیز تعداد آن‌ها در حال افزایش است. جالب است بدانید که اولین اتاق فرار ایران نیز در سال 1395 شکل گرفت و پس مدت کوتاهی این اتاق‌ها زیاد‌تر شدند. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از اسکیپ‌ روم‌ها در شهر‌های متفاوت ایران وجود دارند و می‌توانید انواع اتاق فرار در کرج، شیراز، تهران، اصفهان و … را در ایران اسکیپ پیدا کنید.

 

قبل از انتخاب اتاق فرار به چه نکاتی توجه کنیم؟

به طور کلی اتاق فرار دارای بخش‌های متفاوتی است که هر کدام دربر‌دارنده‌ی چالش‌هایی برای شرکت‌گنندگان است. در ادامه مهم‌ترین نکات برای انتخاب اتاق فرار مورد علاقه‌تان را به شما معرفی می‌کنیم.

سناریو
بدون شک سناریو در بازی اسکیپ روم، یکی از مهم‌ترین موارد برای انتخاب آن است. سناریو در ژانر‌های متفاوتی نظیر ترسناک، معمایی، جنایی، فانتزی و … وجود دارد.
در نظر داشته باشید که سناریو تعیین کنننده‌ی نوع بازی اسکیپ روم است و طراحی درست و حرفه‌ای بازی مورد نظر، باعث می‌شود تا شرکت کنندگان در آن بیشترین لذت را تجربه کنند. این بدان معناست که هنگام انتخاب اتاق فرار، افراد باید اتاقی را انتخاب کنند که تمامی افراد گروه از آن لذت ببرند.

دکور بازی

دکور بازی و طراحی محیط، از دیگر موارد تاثیرگذار در روند بازی اتاق فرار محسوب می‌شود. در نتیجه هر چه محیط یک بازی حرفه‌ای‌تر طراحی شده باشد، حس ترس، هیجان و یا رمز و راز را بهتر به افراد شرکت‌کننده منتقل می‌کند. برای مثال وجود جلوه‌های ویژه در اتاق فرار ترسناک می‌تواند حسی از ترس و وحشت زیاد را به شرکت‌کنندگان منتقل کند.
همچنین معماهایی که در محیط‌هایی با طراحی درست ایجاد شده‌اند، بسیار دشوار‌تر خواهند بود. برای مثال در یک اتاق فرار حرفه‌ای ممکن است افراد مجبور شوند تا با گوش دادن به صدای اجسام به حل معماهای طراحی شده در آن بپردازند.

سطح دشواری
توجه به توانایی‌های افراد شرکت‌کننده و تجربه‌ی آن‌ها در بازی، به عنوان عواملی تاثیر‌گذار برای انتخاب اتاق فرار مناسب در نظر گرفته می‌شوند. برای مثال در صورتی که هیچ یک از افراد گروه تا به حال بازی در اتاق فرار را تجربه نکرده‌اند و یا بچه‌های کوچک در گروه شرکت کرده‌اند، احتمالا نباید اتاق‌های فرار سخت را انتخاب کنند!
بر این اساس، معمولا اتاق فرار‌ها بر طبق سطح دشواری طبقه‌بندی شده‌اند. علاوه بر این نیز افراد پیش از انتخاب اسکیپ روم می‌توانند از پیشنهادات کارکنان اتاق فرار در این باره بهره‌مند شوند تا مناسب‌ترین اتاق فرار را بر‌اساس افراد گروه انتخاب کنند.

گروه‌های شرکت‌کننده
طور که در موارد پیشین اشاره شد، بازی اتاق فرار به صورت گروهی اجرا می‌شود و معمولا مناسب‌ترین تعداد برای شروع این بازی بین ۴ الی ۶ نفر در نظر گرفته می‌شوند. همچنین در نظر داشته باشید که تعامل و همکاری تمامی اعضای گروه با یکدیگر در اسکیپ روم الزامی است تا معما‌ها به بهترین شکل ممکن حل شوند. همچنین عملکرد تک تک افراد مهم است تا تمامی کارها در قالب تیمی به کشف سرنخ‌ها منتهی شود. به همین جهت اگر شخصی در گروه ادعا می‌‌کند که برای انجام بازی بی‌نیاز به افراد گروه است، باید به او یاد‌آوری شوید که این بازی در قالب گروه معنا پیدا می‌کند و حتی با تجربه‌ترین افراد هم نمی‌توانند تمام معماها را به تنهایی حل کنند.

نظرات
همیشه پیش از رزرو اسکیپ روم، نظرات ثبت شده را برای هر اتاق فرار به دقت مرور کنید، زیرا نظرات نشان دهنده‌ی عملکرد اتاق فرار و طراحی درست آن است. همچنین خواندن نظرات ثبت شده درباره‌ی اتاق فرار مورد نظر به شما این فرصت را می‌دهد که ضمن آشنایی بیشتر با هر اتاق فرار، بتوانید درک بهتری درباره‌ی هر ژانر و داستان کلی آن داشته باشید.
مهم‌ترین نکات مورد بررسی برای اتاق فرار‌های مختلف شامل خدمات به مشتری، معماهای طراحی شده، ایمنی اتاق فرار، دکور اسکیپ روم، تجهیزات و … می‌شوند. در نهایت افراد توجه داشته باشند که نظراتی را که داستان اتاق را لو می‌دهند، مطالعه نکنند تا هیجان بازی از بین نرود.

زمان بازی اتاق فرار
بازی‌های اتاق فرار
 اغلب بین ۶۰ الی ۹۰ دقیقه برگزار می‌شوند. البته بازی‌هایی با ژانر‌های متفاوت نیز وجود دارند که مدت زمان طولانی‌تری برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. اما پیشنهاد می‌شود تا قبل از حرفه‌ای شدن در این بازی سراغ بازی‌های طولانی‌تر با سطح دشواری بیشتر نروید، زیرا امکان دارد در تجربه‌های اول، مدت طولانی اتاق فرار باعث خستگی اعضای تیم شود.در نظر داشته باشید که بسیاری از اتاق‌های فرار ضمن ثبت کردن میانگین زمان اتمام بازی و همچنین رکورد‌های آن، به اندازه گیری سختی اتاق فرار می‌پردازند. در نتیجه افراد رقابتی می‌توانند با توجه به رکورد‌های ثبت شده و میانگین آن‌ها، اتاق فرار مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنند.

سرنخ‌های بازی اتاق فرار
ابتدا در بازی، سناریو بازی و مواردی خاص، توسط راهنما یا گیم مستر به افراد تیم ارائه می‌شود تا شرکت‌کنندگان بتوانند جزئیات را به خاطر سپرده و در مواقع ضروری از آن‌ها استفاه کنند.
همچنین پیشنهاد می‌شود تا افراد شرکت‌کننده در این بازی به دقت به توضیحات راهنما دقت داشته باشند تا از راهنمایی‌های او برای پیدا کردن سرنخ‌ها مطلع شوند. برای مثال در صورتی که گفته شده، اعضای تیم می‌توانند از اشیا روی دیوار استفاده کنند، بنابراین باید نکته‌ای در آن‌ها نهفته شده باشد.

نکات قابل توجه برای انتخاب اتاق فرار

سخن پایانی
در این مقاله به نکاتی برای انتخاب مناسب‌ترین اتاق فرار پرداختیم تا افراد بتوانند با تشکیل تیم مناسب، سناریوی مورد نظر خود را انتخاب کرده و در این بازی جذاب شرکت کنند. در صورتی که قصد دارید برای مدت کوتاهی از فضای مجازی و اتفاقات روز‌مره فاصله بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم در بازی اتاق فرار شرکت کنید تا در کنار عزیزانتان لحظات هیجان‌انگیزی را برای خود رقم بزنید. اگر شما نیز این تفریح جذاب را انجام داده‌اید، تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا