عمومیاتاق فرار هابازی

با حداقل هزینه، ساخت اتاق فرار را شروع کنید!

احتمالا هر بار که از اتاق فرار برگشتین، پیش خودتون فکر کردین که ساخت اسکیپ روم کار پردرآمد و جذابی به نظر میاد و بهتره سراغ این کار برین! اما بیشتر اوقات نداشتن اطلاعات کافی و سرمایه باعث میشه که خیلی زود این ایده رو فراموش کنید. اما در ادامه مطلب قراره به این سوال جواب بدیم که هزینه ساخت اتاق فراره چقدره و آیا شما می‌تونین روی این ایده به عنوان کار آینده‌تون حساب باز کنین؟

صفر تا صد ساخت اتاق فرار

اولین کاری که باید انجام بدین، جمع کردن اطلاعات کافی در مورد اسکیپ روم، انواع و ویژگی‌های اونه. معمولا بازیکنان حرفه‌ای و باتجربه در این زمینه اطلاعات زیادی دارند؛ اما ممکنه کسی که تصمیم داره به سراغ این کار بره فقط در این حد بدونه که اتاق فرار چیست و چه ژانرهایی داره. بعد از این که اطلاعات مورد نظر رو به دست آوردید؛ نوبت به جمع کردن تیم میرسه. معمولا توی فرآیند ساخت اتاق فرارهای حرفه‌ای و معروف، از افراد متخصص در زمینه‌های روانشناسی، معماری، مهندسی مکانیک و برق و… استفاده میشه.

بعد از طی کردن مراحل پیش تولید باید سراغ سخت‌ترین و البته مهم‌ترین مرحله ساخت اتاق فرار، یعنی طراحی سناریو و معما برین. حتما شما هم قبول دارین که بهترین اسکیپ روم‌هایی که رفتین، سناریو و معماهای جذاب، پیچیده و چند لایه‌ای داشتن. شاید با خودتون فکر کنین که چند روز کار کردن روی سناریوی بازی کافیه، اما حداقل یکی دو ماه باید زمان بذارید تا سناریویی بنویسید که هم به اندازه کافی سخت باشه و هم اینکه نشه ایرادی از چالش‌های اون گرفت. معمولا توی این بخش، تخصص روانشناسی خیلی میتونه کمکتون کنه. مخصوصا اگه قراره یک اتاق فرار ترسناک راه اندازی کنین؛ خیلی مهمه که دقیقا دست روی نقاط ضعف افراد بذارید تا بیشترین احساس ترس رو در اونها ایجاد کنید.

هزینه ساخت اتاق فرار

وقتی سناریوی نهایی نوشته شد و بعد از چند بار چک به این نتیجه رسیدید که مشکلی نداره؛ نوبت به ساخت فضای فیزیکی اتاق فرار میرسه. بعد از خرید یا اجاره ملک، باید با کمک طراحان و معماران داخلی، اتاق رو تجهیز کنین. قطعا از هر وسیله‌ای نباید برای اسکیپ روم‌ها استفاده کرد و هر شی موجود در چیدمان، باید به فضاسازی و پیشبرد سناریو و داستان بازی، کمک کنه. البته به غیر از چیدمان و طراحی صحنه، هوشمند سازی اتاق هم خیلی مهمه. توی این بخش کمک گرفتن از مهندسان برق و مکانیک میتونه خیلی راهگشا باشه. تغییر نور و صدا در موقعیت‌های مختلف یکی از دلایل جذابیت اتاق‌های فراره و باید از سیستم‌های مدرن برای این موقعیت استفاده کرد. البته بهتره شرایطی مثل قطعی برق و خرابی وسایل رو هم در نظر بگیرین و پلن‌های جایگزین داشته باشید.

بعد از این مراحل، نوبت به انجام تبلیغات و استخدام گیم مستر و اکتور (در صورت نیاز) میرسه. خبر خوب اینه که اگه اسکیپ رومی که ساختین؛ سناریوی خوب، طراحی صحنه و اجرای حرفه‌ای داشته باشه؛ نیازی به تبلیغات زیادی نخواهید داشت و بازیکن‌ها خودشون اتاقتون رو پیدا می‌کنند.

قیمت ساخت اتاق فرار

برای شروع هر کاری، لازمه که سرمایه کافی داشته باشین و راه اندازی اتاق فرار هم از این قضیه مستثنا نیست. چند عامل و فاکتور روی هزینه و قیمت ساخت اتاق فرار تاثیر دارن:

  • اصلی‌ترین هزینه اسکیپ روم مربوط به تهیه ملک و فضای اتاق فراره. استفاده از واحدهای مسکونی برای این کار خیلی توصیه نمیشه چون سر و صدا و رفت و آمد ممکنه باعث اعتراض بقیه همسایه‌ها بشه. اگه واحد تجاری یا اداری یا حتی یک واحد مسکونی مستقل در اختیار دارین؛ میشه گفت از شر بخش زیادی از هزینه‌ها راحت شدین!
  • بعد از تهیه ملک، باید هزینه تجهیز اتاق فرار و راه اندازی اون رو فراهم کنین. توی این مرحله، میشه خیلی از کارها مثل رنگ آمیزی، ساخت وسایل مخصوص و… رو خودتون انجام بدین و در هزینه‌ها صرفه جویی کنین.
  • به غیر از هزینه‌های اولیه، هزینه‌های جاری مثل استخدام اپراتورها و قبض آب و برق و… رو هم باید بپردازین که البته خیلی زیاد نیست و با درآمد اتاق فرار میشه به راحتی اون رو پرداخت کرد.

طراحی اتاق فرار

خیلی‌ها فکر می‌کنن اگه طراحی اتاق فرار رو خودشون بر عهده بگیرن؛ می‌تونن توی هزینه‌ها صرفه جویی کنن و زودتر به سوددهی برسند. اما نکته مهم اینه که قلب تپنده یک بازی، سناریو و چالش‌های اونه و باید بیشترین زمان رو برای طراحی بازی صرف کنین. مشاوره گرفتن از افرادی که قبلا اتاق فرار راه اندازی کردن؛ می‌تونه خیلی کمک کننده باشه.

طراحی اتاق فرار

تجهیز اتاق فرار

درسته که تجهیز کردن اتاق فرار هزینه نسبتا زیادی داره؛ اما میتونین با کمی درایت و تیزهوشی، بخش زیادی از کار رو بر عهده بگیرین و تا حد زیادی از هزینه‌ها رو کاهش بدین. توی این مرحله هم میتونین از کسانی که قبلا اتاق فرار راه اندازی کردن کمک بگیرین و اگه وسایل اضافه‌ای دارن ازشون با قیمت پایین‌تر بخرید.

درآمد اتاق فرار

رسیدن به درآمد خوب از اتاق فرار، کار سختی نیست ولی باید حتما چند نکته رو رعایت کنین. در قدم اول باید موقعیت سنجی خوبی برای تهیه ملک داشته باشین و جایی رو انتخاب کنین که هم دسترسی خوبی داشته باشه و هم به مراکز تفریحی مثل پارک نزدیک باشه. موقع انتخاب ژانر اسکیپ روم هم اون سبکی رو انتخاب کنین که طرفدار بیشتری داره. می‌تونین برای انتخاب ژانر و سناریوی پرطرفدارتر، اول توی سایت‌های رزرو اتاق فرار تهران بازی‌های محبوب رو انتخاب کنین و بر اون اساس بقیه مسیر ساخت اتاق فرار رو در پیش بگیرین.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا