بازیعلمیعمومی

فواید بازی گروهی را در کار و زندگی دست کم نگیرید!

اگه اهل بازی‌های دسته جمعی و گروهی باشید؛ حتما می‌دونین که این بازی‌ها چقدر سریع می‌تونن یخ جمع رو باز کنند و فضا رو از حالت خشک و رسمی به سمت حال و هوای دوستانه‌تری ببرند. وقتی که توی مهمونی‌ حرف‌ها درباره کسب و کار و اوضاع اقتصادی تموم میشه و همه جا رو سکوت می‌گیره؛ بهترین فرصته تا با شروع یک بازی گروهی شور و حال رو به مهمونی برگردونین.
البته فواید بازی گروهی فقط به عوض کردن اتمسفر و ایجاد روابط دوستانه‌تر ختم نمیشه، بلکه بازی کردن با بقیه افراد، تاثیر خودش رو حتی در احساسات و عملکرد شما هم نشون میده. در ادامه این مطلب به بعضی از فواید بازی گروهی اشاره شده که تاثیر زیادی روی پیشرفت شما در زمینه روابط بین فردی و کاری دارند.

منظور از بازی گروهی چیست؟

شاید موقع شنیدن اسم بازی گروهی، ذهنتون به سمت بازی‌های فیزیکی مثل والیبال و بدمینتون بره یا به بازی‌های ذهنی از جمله مافیا و بورد گیم‌ها فکر کنید. اما بازی‌های گروهی خیلی گسترده‌تر و متنوع‌ترن و می‌تونن خودشون بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن باشند. مثلا اتاق فرار یا اسکیپ روم یکی از بازی‌های گروهیه که هم یک تفریح دسته جمعی محسوب میشه و هم تمرینی برای به چالش کشیدن ذهن. اتاق فرار انواع مختلفی داره که بر اساس سناریو و ژانر دسته بندی می‌شن. بعضی از ژانرهای اتاق فرار، بیشتر فیزیکی هستند و بعضی اسکیپ روم‌های دیگه بیشتر جنبه ذهنی و معمایی دارند.

منظور از بازی گروهی

رشد ذهنی با بازی گروهی

بازی‌های گروهی معمولا ذهنتون رو به چالش می‌کشند و به همین دلیل برای بهبود مهارت‌های انتزاعی و ذهنی بسیار مفیدن. در ادامه با بعضی از این مهارت‌ها که با انجام بازی گروهی رشد می‌کنند آشنا می‌شید.

پیشرفت در مهارت‌های اجتماعی

داشتن مهارت‌های اجتماعی مثل تعامل با افراد، برقراری ارتباط موثر و همکاری، از مهارت‌های نرمی هستن که نه فقط در زندگی روزمره، بلکه توی پیشرفت شغلی شما هم تاثیر مثبت دارند. موقع بازی گروهی شما باید با هم تیمی‌هاتون یا رقباتون تعامل داشته باشین؛ نیت و خواسته‌هاشون رو متوجه بشین و با هم صحبت مفید و عملی داشته باشید. پیشرفت در مهارت‌های اجتماعی بهتون کمک می‌کنه که تعامل بهتری با اعضای خانواده، دوستان و همکارانتون داشته باشین و بدون دلخوری یا سوءتفاهم بتونین به هدف مشترکتون برسید.

بالا رفتن اعتماد به نفس

تقریبا اساس همه بازی‌های گروهی، حل یک چالش و مسئله است و همون طور که می‌دونین؛ یکی از اصلی‌ترین راهکارهای افزایش اعتماد به نفس اینکه بتونین موفقیت‌های کوچک یا بزرگ به دست بیارین. بنابراین وقتی توی یک بازی از پس چالش‌ها برمیاین یا به هدف مشخص شده می‌رسید؛ اعتماد به نفستون بالاتر میره و راحت‌تر می‌تونین با مشکلات واقعی در زندگی کنار بیایید.

تقویت خلاقیت و قدرت تخیل

نویسنده‌ها و هنرمندان و طراحان، در اصل از ذهن و خلاقیتشون پول در میارن. البته به هر شغلی که مشغول باشید، خلاقیت و استفاده به جا از نیروی تخیل می‌تونه باعث موفقیت بیشتر در کارتون و پیدا کردن ایده‌های جدید و کارامد بشه. روش‌های زیادی برای تقویت خلاقیت وجود داره اما انجام بازی گروهی یکی از بهترین و شناخته شده‌ترین روش‌ها برای این کاره.

کاهش استرس و اضطراب

به دلیل سرعت بالای زندگی و مشکلات ریز و درشت، شما هر روز مجبورین با استرس دست و پنجه نرم کنید. انجام کارهایی مثل یوگا و مدیتیشن یا وقت گذروندن توی طبیعت می‌تونه به کاهش استرس کمک کنه؛ اما انجام بازی گروهی یکی از راحت‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها برای کاهش اضطرابه. معاشرت با دوستان، روبرو شدن با چالش‌های جدید و حل اونها ذهن شما رو از اتفاقات استرس زا دور می‌کنه و منجر به داشتن احساس آرامش بیشتری میشه.

بالا رفتن روحیه کار تیمی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فواید بازی گروهی رو، تقویت روحیه کار تیمیه. به همین دلیل هم هست که خیلی از استارت آپ‌ها و سازمان‌های بزرگ، کارمندانشون رو به انجام بازی گروهی تشویق می‌کنند.

فواید بازی کردن و حضور در اسکیپ روم

با وجود تعداد زیاد اسکیپ روم‌ها در شهر، هنوز هم برای بعضی از افراد این سوال وجود داره که اتاق فرار چیست و چطور به تقویت مهارت‌های ذهنی کمک می‌کنه؟
بعضی از بازی‌های گروهی مثل بوردگیم‌ها، بیشتر یک نوع سرگرمی برای اعضای خانواده و مهمان‌ها به شمار میان؛ اما اتاق فرار خودش بهونه‌ای برای دور هم جمع شدنه. اتاق‌های فرار یا اسکیپ روم‌ها، در دسته بازی گروهی قرار می‌گیرن و به صورت دسته جمعی انجام میشن. شما و بقیه افراد؛ به عنوان یک تیم وارد اتاق فرار می‌شید و در دل یک داستان جذاب و هیجان انگیز قرار میگیرید. با جلو رفتن داستان، شما باید چالش‌ها رو پشت سر بگذارید و با حل معماها، راه بیرون رفتن از اتاق رو پیدا کنید.
اتاق فرار مثل فیلم و سریال و کتاب، ژانرهای مختلفی داره؛ از ترسناک و جنایی گرفته تا پلیسی و معمایی. اتاق فرار ترسناک یکی از محبوب‌ترین ژانرهای اسکیپ رومه که علاوه بر سناریو، محیط و فضای ترسناکی هم داره و شما هر لحظه با اتفاقات ناگهانی و دلهره آور روبرو می‌شید. شرکت در بازی اتاق فرار ترسناک، کمک می‌کنه برای مقابله با اتفاقات پیش بینی نشده در دنیای واقعی آمادگی بیشتری داشته باشید. بازی کردن گروهی در اتاق فرار ترسناک باعث تقویت حس همدلی هم میشه و به همین خاطر برای افرادی که تازه با هم همکار شدند یا هم کلاسی‌های جدید، خیلی کاربردیه و بهشون کمک می‌کنه سریع‌تر به هم نزدیک بشن.
اتاق فرار معمایی یا کارآگاهی هم بهترین تمرین برای تقویت روحیه کار تیمیه و به بالا بردن خلاقیت و قوه تخیل هم کمک زیادی می‌کنه. البته حضور در اتاق فرار، بقیه فواید بازی گروهی برای بزرگسالان که قبلا بهشون اشاره شد رو هم به دنبال داره.

فواید بازی گروهی

سخن پایانی
خیلی از پژوهشگران معتقدند که بهترین راه آموزش استفاده از بازیه. به همین دلیل هم بازی کردن هم در اموزش و هم در تبلیغات استفاده میشه. اسکیپ روم یکی از بهترین و جذاب‌ترین بازی‌های گروهی برای بزرگسالانه که هم به تقویت قوه خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی کمک میکنه و هم میتونه برای حل مشکلات سازمانی بین همکارها موثر واقع بشه و راندمان اونها رو بالاتر ببره. به همین دلیل توصیه می‌کنیم همراه با دوستان یا همکارانتون، حضور در اتاق‌های فرار رو تجربه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا