اتاق فرار هابازیعلمیعمومی

کنترل ترس در اتاق فرار

شاید تا چند سال قبل، کمتر کسی می‌دونست اتاق فرار یا همون اسکیپ روم چیه؛ اما حالا این بازی انقدر بین مردم جا افتاده که خیلی از گروه‌ها و اکیپ‌های دوستانه یا حتی همکارها، بی صبرانه منتظر آخر هفته یا یک روز تعطیلن تا بتونن خودشون رو به جدیدترین اتاق فرار برسونن و دوباره حس هیجان و نشاط رو تجربه کنند!

حس لذت و هیجانی که اتاق فرار به همراه داره، انقدر زیاد و خاصه که تقریبا با هیچ تفریح دیگه‌ای به دست نمیاد و به همین دلیل هم اگه چند بار این بازی‌ها رو تجربه کرده باشید؛ دیگه نمی‌تونین ازشون دست بکشین! محبوب‌ترین ژانرهای اتاق فرار، ژانر ترسناک یا وحشت و بعد از اون هم ژانر دلهره آور و هیجانیه.

اگه اهل دیدن فیلم‌های ترسناک باشید؛ حتما عاشق اسکیپ روم ترسناک هم خواهید شد. حضور در این اتاق فرارها، درست مثل این می‌مونه که وسط یک فیلم ترسناک با کارگردانی و سناریوی عالی قرار بگیرید. اما شاید هم از اون دسته افرادی هستید که تحمل استرس و وحشت رو ندارن و به همین علت فکر می‌کنند که باید با این ژانر محبوب اتاق فرار خداحافظی کنند.

خوشبختانه برای مدیریت ترس توی این بازی‌ها هم روش‌های مختلفی وجود داره و شما می‌تونید با کمی تمرین و تلاش، این احساس رو مدیریت کنید و از اسکیپ روم ترسناک حسابی لذت ببرید. در ادامه این مطلب، با هم روش‌هایی که برای مدیریت ترس در اسکیپ روم ترسناک در تهران یا اتاق فرار کرج به کار بسته می‌شن رو بررسی می‌کنیم.

مدیریت ترس در اسکیپ روم

درسته که شما برای تجربه حس وحشت و ترس وارد اتاق فرار می‌شین؛ اما اگه قرار باشه که این ترس فلجتون کنه و مانع از این بشه که از چیزی لذت ببرید؛ قطعا جذابیت اسکیپ روم براتون کم و کمتر خواهد شد. البته ترس یکی از احساسات طبیعی ما آدم‌هاست و به همین دلیل میشه با راهکارهای روانشناسی و توسعه فردی اون رو کنترل کرد. البته قبل از هر چیز، باید مطمئن بشین که ترس شما، چقدر ریشه‌دار و عمیقه.

شاید از اون دسته افرادی باشید که خیلی از اتفاقات ترسناک نمی‌ترسند و سرشون برای دردسر و تجربه اتفاقات وحشتناک درد می‌کنه! شاید هم جزء گروه دوم باشید که با وجود ترس و وحشت، دوست دارند این احساسات رو تجربه کنند. مثل افرادی که هر طور شده، فیلم‌های ترسناک رو تا انتها می‌بینند!

اما اگر ترس و وحشتی که تجربه می‌کنید خیلی زیاد و شدید باشه و باعث آسیب روحی و جسمی در شما بشه؛ حتما باید با تراپیست  و فرد متخصص درباره‌ش مشورت کنید. مثلا بعضی از افراد توی فضاهای بسته دچار فوبیا و تنگی نفس می‌شن یا موقع دیدن بعضی از حیوانات یا پدیده‌ها، طوری به هم می‌ریزن که قدرت انجام هر کاری رو از دست می‌دهند. حضور در اتاق فرارهای خیلی ترسناک و دلهره آور، برای این گروه از افراد ممکنه خیلی مناسب نباشه. بنابراین قبل از رزرو اتاق فرار حتما با همه اعضای گروه صحبت کنید تا مطمئن بشین که کسی مشکلی برای بازی نداشته باشه.

مدیریت ترس در اسکیپ روم

کنترل ترس در اتاق فرار

اما اگه از گروه اول و دوم هستید؛ حتما موافقید که همه لذت و خوشی ماجرا، به تجربه همون احساس ترس و ترشح آدرنالین مربوط می‌شه؛ وگرنه چه لذت دیگه‌ای توی دیدن فیلم ترسناک یا سوار شدن به بازی‌های خاص شهربازی وجود داره؟

قدم اول در کنترل ترس در اتاق فرار هم دقیقا آگاهی به همین موضوعه. یعنی این که قبل از بازی و در طول حضور در اسکیپ روم، مدام به خودتون یادآوری کنید که اصلا هدفتون از انتخاب ژانر ترسناک برای اتاق فرار چیست ؟ مگه دبال این نبودید که بترسین و کنار دوستانتون از این تجربه غرق در خوشی و لذت بشین؟

روش های کنترل ترس در اتاق فرار

البته به غیر از یادآوری این نکته که شما برای ترسیدن اینجایید؛ روش‌های دیگه‌ای هم برای کنترل ترس در اتاق فرار وجود داره. ترسیدن ما انسان‌ها، ریشه چندین هزار ساله داره. اجداد اولیه ما، باید در تمام لحظات برای بقا می‌جنگیدند؛ وگرنه ما الان وجود نداشتیم! اونها در هر لحظه گوش به زنگ بودند که با کوچکترین اتفاق غیرمترقبه و ناگهانی، آماده فرار و مقابله با تهدید احتمالی بشن. در دوره تکامل انسان، این ویژگی در ذهنش ثبت شده و حالا هر اتفاق غیرمترقبه‌ای می‌تونه باعث وحشت ما بشه.

تعریق دست و پا، تپش قلب، خشک شدن آب دهان و تنگی نفس همه از نشانه‌های ترس و وحشت هستد و خوشبختانه می‌شه با کنترل نشانه‌ها، خود این احساس رو هم مدیریت کرد. به همین علت، اگه نگران ترسیدن در اتاق فرار هستید؛ بهتره حتما قبلش یک وعده غذایی سبک بخورید و توی جیبتون هم یک شکلات داشته باشید و موقع افت قند خون اون رو مصرف کنید.

همچنین همراه داشتن بطری آب و جلوگیری از خشک شدن دهان هم به کنترل ترستون کمک می‌کنه. اگه دچار حس ترس و وحشت شدید؛ می‌تونید نفس‌های عمیق و کنترل شده بکشید تا بتونید به اوضاع مسلط بشین و برای بقیه مسیر تصمیم بگیرید. در کل، بهتره که برای اولین تجربه حضور در اسکیپ روم به سراغ سبک ترسناک نرید و اول بقیه ژانرهای اتاق فرار مثل ژانر معمایی و هیجانی رو تجربه کنید تا دستتون راه بیفته.

 

چطوری ترس خودمو تو اتاق فرار کنترل کنم؟

یکی دیگه از کارهایی که می‌تونید برای کنترل ترس در اتاق فرار انجام بدید؛ اینه که قبل از شروع بازی از گیم مستر درباره قوانین اتاق فرار سوال بپرسید. در بیشتر مواقع، شما این امکان رو دارید که اگه خیلی ترسیدید و حس کردید که بازی بقیه تحت تاثیر ترس شما قرار گرفته؛ درخواست انصراف بدید و از بازی خارج بشین.

همچنین بهتره در طول بازی، سعی کنین در کنار بقیه بازیکن‌ها باشین و نه اولین نفر و نه آخرین نفر حرکت کنید. این نکته رو هم فراموش نکنید که معمولا بازی‌های ترسناک، تعاملی هستد و بهتره که اکتورها ترس رو توی چهره شما تشخیص ندن، وگرنه بیشتر اذیتتون می‌کنند. اسکیپ روم‌های مغرم، هویت، قوام الملک و… چند اتاق فرار تهران هستند که حال و هوای ترسناک دارند و شما می‌تونین اول خط داستانی و نظر بقیه رو در مورد اونها بخونید و بعد وارد اتاق فرار بشین تا ترس کمتری رو تجربه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا