اتاق فرار هابازیعمومی

گیم مستر اتاق فرار

فکر می‌کنید اگه فیلم‌های محبوب ایران و جهان رو افراد غیرحرفه‌ای کارگردانی می‌کردند چه اتفاقی می‌افتاد؟ اصلا به این فکر کنید که قرار بود فیلم‌های کلاسیکی مثل پدرخوانده یا بر باد رفته رو کارگردان‌های فیلم‌های اکشن مثل جیمز باند یا سریع و خشن بسازند! در این صورت قطعا نتیجه کار، هیچ وقت یک فیلم ماندگار و تاریخ ساز نمی‌شد.

اتاق فرار یا اسکیپ روم هم کم شباهت به صحنه یک فیلم نیست. برای اینکه تجربه حضور در اتاق فرار براتون یک خاطره به یاد موندنی بشه؛ گروه بزرگی از افراد متخصص با هم همکاری می‌کنند تا دقیقا احساس کنید که قهرمان یک فیلم هستید! اول از همه، نویسنده‌ها سناریوی اتاق فرار رو می‌نویسند. بعد از اون، تیم طراحی صحنه، نورپردازی و صداسازی وارد عمل می‌شن و در نهایت، نوبت به حضور شما در اتاق فرار و کارگردانی اتفاقات سر صحنه می‌رسه؛ جایی که گیم مستر اتاق فرار تبدیل به همه کاره بازی خواهد شد.

گیم مستر اتاق فرار، درست نقش کارگردان رو بازی می‌کنه. خیلی‌ها اعتقاد دارند که تفاوت یک اتاق فرار خوب و اتاق فرار بد، بیشتر از هر چیز مربوط به گیم مستره و به همین دلیل انجام این کار اصلا راحت نیست. در ادامه بیشتر با وظایف و نقش گیم مستر اسکیپ روم و توانمندی‌های اون آشنا خواهیم شد.

گیم مستر اسکیپ روم

همون طور که اشاره شد؛ گیم مستر اتاق فرار کسیه که شما و گروهتون به عنوان بازیکن، از اول تا آخر بازی باهاش تعامل دارید. گیم مستر درست مثل یک کارگردان، بازی رو اداره می‌کنه و باعث می‌شه بهترین تجربه رو از حضور در اتاق فرار داشته باشید. کار گیم مستر از وقتی که بازیکن‌ها به محل ساختمان می‌رسند شروع می‌شه و تا بعد از وقتی که اونجا رو ترک کنند؛ ادامه داره. وظایف گیم مستر رو می‌شه به چند دسته قبل از حضور بازیکن‌ها در اتاق فرار، زمان بازی و بعد از بازی دسته بندی کرد.

گیم مستر اسکیپ روم

نقش گیم مستر در اتاق فرار

فکر کنید که تصمیم دارید یک روز هیجان انگیز و جذاب برای خودتون و دوستانتون رقم بزنید و انتخابتون هم حضور در یک اتاق فراره که برای همه اعضای گروه جذابه. معمولا ژانر مورد علاقه اکثر افراد بین سبک‌های مختلف اسکیپ روم، ترسناک یا معماییه. بعد از مقایسه اسکیپ روم ترسناک و معمایی با دوستانتون و انتخاب یکی از این ژانرها، نوبت به حضور در اتاق فرار می‌رسه.

بسته به اینکه کدوم یکی از ژانرهای مختلف اتاق فرار رو انتخاب کرده باشید؛ سناریوهای متفاوتی در انتظار شماست و وظایف گیم مستر هم متفاوت از بقیه اسکیپ روم‌ها خواهد بود. همون طور که گفتیم؛ گیم مستر مثل کارگردانه و اگه داخل بازی اتاق فرار ترسناک شدید؛ باید همه تلاشش رو بکنه که احساس ترس و وحشت کنید! اگر هم انتخابتون اتاق فرار معمایی بوده؛ باز هم نقش گیم مستر اینه که کمکتون کنه کاملا وارد اون حال و هوا بشوید و راحت‌تر معما و مسئله بازی رو حل کنید. گیم مستر برای ایجاد جو مناسب، از ابزارهای مختلفی که در دست داره؛ مثل نورپردازی، صدا و هماهنگی اکتورهای اتاق فرار کمک خواهد گرفت.

وظایف گیم مستر

به غیر از کارگردانی بازی و ایجاد تجربه بهتر برای شما، گیم مستر وظایف دیگه‌ای هم داره که به تعدادی از اونها اشاره می‌کنیم. یکی دیگه از وظایف و نقش‌های گیم مستر، آموزش اتاق فرار به بازیکن‌ها قبل از حضور اونهاست. همچنین گیم مستر کسیه که باید قبل از بازی از درست بودن چیدمان صحنه مطمئن باشه.

علاوه بر این موارد، در خیلی از اتاق فرارهای ترسناک، افرادی به عنوان اکتور وارد بازی می‌شن که نقششون اینه که تا حد ممکن شما رو بترسونن! اگه حضور این اکتورها به موقع نباشه یا موقع ورودشون آهنگ و صدا و نور مناسبی پخش نشه؛ ممکنه تاثیرشون خیلی کمتر شده و در نتیجه شما هیجان پایین‌تری رو تجربه کنید. البته در صورتی هم که در اتاق فرارهای ترسناک، یکی از بازیکن‌ها دچار حمله اضطرابی بشه، باید به گیم مستر علامت بده تا از اتاق خارج بشه. در اتاق فرارهای معمایی هم معمولا گیم مستر نقش راهنما رو بازی می‌کنه و اگه بازیکن‌ها نیاز به کمک داشته باشند؛ راهنماییشون خواهد کرد.

وظایف گیم مستر در حضور بازیکن ها

مهم‌ترین و اولین کسی که در اتاق فرار باهاش روبرو می‌شید؛ گیم مستره! اون کسیه که به محض ورود، به استقبال شما میاد و بهتون درباره اتاق فرار توضیح میدهد. گیم مستر باید قبل از ورود شما به اتاق فرار، هر چیزی که نیازه بدونید رو بهتون اعلام کنه تا دچار گیجی و سردرگمی موقع بازی نشوید.

در زمان بازی هم بسته به ژانر و سبک اتاق فرار، وظایف گیم مستر متفاوت خواهد بود. اگه توی یک بازی جنایی یا معمایی هستید؛ خیلی مهمه که گیم مستر طوری شما رو راهنمایی کنه که هیجان بازی براتون کاهش پیدا نکنه و لذت حل مسئله رو از دست ندهید. اگر هم دراتاق فرار ترسناک حضور دارید؛ هماهنگی گیم مستر با اکتورهای اتاق فرار، صحنه پردازی و نورپردازی و استفاده از آهنگ‌ و صدا، دقیقا همون چیزیه که برای داشتن بهترین تجربه از اسکیپ روم بهش احتیاج دارید. در عین حال حضور گیم مستر، نقش مهمی در کنترل ترس در اتاق فرار داره.

آموزش اتاق فرار

شاید مهم‌ترین نقش و وظیفه یک گیم مستر، آموزش اتاق فرار به بازیکن‌ها باشه. اگه گیم مستر نتونه این کار رو به خوبی انجام بده، ممکنه بازیکن‌ها توی اتاق فرار کاری رو به اشتباه انجام بدن و در نتیجه تمام هیجان و لذت این بازی رو از دست بدهند. به همین دلیل خیلی اهمیت داره که گیم مستر کاملا متمرکز باشه و فن بیان مناسبی هم داشته باشه تا بتونه به بهترین شکل، روند اتاق فرار و مراحل حلش رو به بازیکن‌ها توضیح بدهد.

 

وظایف گیم مستر قبل از حضور بازیکن ها

اگه تجربه حضور در اتاق فرار رو داشته باشید، حتما میدونید که چند سانتی‌متر این طرف و آن طرف بودن وسایل هم می‌تونه روی لو دادن قصه و یا جذابیت بازی تاثیرگذار باشه. به همین دلیل خیلی مهمه که گیم مستر اتاق فرار قبل از حضور بازیکن‌ها، کاملا اتاق بازی رو چک کنه که همه چیز دقیقا سر جای خودش قرار گرفته باشه و همه دکمه‌ها و اهرم‌ها درست کار کنند. این موضوع معمولا در اتاق فرارهای معمایی اهمیت بیشتری داره. بنابراین وقتی قصد دارید که سراغ ژانر معمایی اتاق فرار تهران برید؛ حتما از این که گیم مستر اون اتاق شخص حرفه‌ای باشه مطمئن شوید.

بهترین گیم مستر کیست؟

حالا که از اهمیت نقش گیم مستر گفتیم؛ باید اشاره کنیم که اگه قبلا تجربه خوبی از اتاق فرار نداشتید؛ ممکنه به دلیل بی‌تجربگی و ناآشنایی گیم مستر اون اتاق بوده باشه. گیم مستر خوب، کسیه که کاملا به زیر و بم بازی آشناست، قدرت عکس‌العمل خوبی داره و کاملا متمرکز عمل می‌کنه.

بنابراین موقع رزرو اسکیپ روم حتما نظر افرادی که قبل از شما به اون اتاق مراجعه کردند رو بپرسید تا مطمئن باشید که گیم مستر اسکیپ روم، کاملا به کارش آگاهی داره و به خوبی وظایفش رو انجام خواهد داد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا